Skip to main content

Concertagenda

Het Bachkoor Nijmegen treedt een aantal keren per jaar op. Veelal in De Vereeniging in Nijmegen en vaak met medewerking van een orkest, bijvoorbeeld Phion (Het Orkest van Gelderland en Overijssel), het barokorkest Utrecht Company of Music, of het barokorkest La Sorpresa.

Hieronder vindt u een overzicht van onze concerten die binnenkort plaatsvinden.


Jubileumconcert

2 november 2025, aanvang 15:00 uur
Bachkoor Matinee: Jubileumconcert
c-Moll Messe (KV 427), Wolfgang Amadeus Mozart
Schicksalslied (op. 54), Johannes Brahms
Nänie (op. 82), Johannes Brahms
Bachkoor Nijmegen, i.s.m. Phion

Solisten
Sopraan: Lenneke Ruiten
Mezzo: Florieke Beelen
Tenor: Twan van der Wolde
Bas: Jaap van der Wel

Orgel: Dirk Luijmes
Algehele leiding: Rob Vermeulen

Kaarten: 47, 41, 36 en 12,50 (tot 30 jaar) Euro.
Lokatie: de Vereeniging, Nijmegen
Kaartverkoop: Gebruik de knop hieronder.


2026

1 april 2026, aanvang 20:15 uur
Johannes Passion, J.S. Bach
Bachkoor Nijmegen met Utrecht Company of Music en diverse solisten
Orgel: Dirk Luijmes
Algehele leiding: Rob Vermeulen
Kaarten: 49, 43, 38 en 33 Euro.
Lokatie: De Vereeniging, Nijmegen.

Johannes Passion: intens en emotioneel 
Deze passie is puur drama. Bach gebruikt scherpe contrasten, felle orkestraties en expressieve recitatieven om het Christusverhaal voelbaar te maken. Het koor speelt een opmerkelijke rol: in de talrijke koorstukken wordt veel geschreeuwd en gescholden. De uitroepen van "Kreuzige ihn!" ("Kruisig hem!") zijn ongekend intens. Deze passie blijft boeien, vanaf de golven van het openingskoor "Herr, unser Herrscher" tot het finale, uiterst ingetogen "Ruht wohl".
Bij Bach draagt elk muzikaal motief een betekenis: De kruisiging wordt vaak uitgebeeld door kruismotieven in de melodielijnen; lijden hoor je in dissonanten en schrijnende harmonieën, de verlossing krijgt een stem in de troostrijke aria’s en koralen. 
De Johannes Passion is compacter dan de Matthäus Passion. Waar de Matthäus nadruk legt op de lijdensweg komt in de Johannes de rol van Christus als heerser met een opdracht sterk naar voren. 

De muzikale rol van de solisten in Bachs Johannes-Passion

In Johann Sebastian Bachs Johannes-Passion (BWV 245) vormen de solisten het kloppend hart van het muzikale en dramatische weefsel. Hun stemmen dragen niet alleen het verhaal van Christus’ lijden, maar geven ook stem aan de gelovige die dat lijden aanschouwt en overdenkt. Bach verdeelt hun functies zorgvuldig tussen vertelling, drama en reflectie, waardoor elk stemtype een eigen theologische en expressieve betekenis krijgt.

De tenor in de rol van Evangelist is de verteller van het evangelieverhaal. In zijn secco-recitatieven met continuo ontvouwt zich het drama van zoals geschetst in Johannes 18 en 19. Zijn declamatie is levendig en retorisch, vol harmonische kleuren: scherpe dissonanten bij verraad, fraaie modulaties bij compassie. De Evangelist is geen neutrale commentator, maar een emotioneel betrokken getuige van het menselijk perspectief.

Daartegenover staat de bas als Jezus, wiens bijdrage meestal omlijst is door strijkers. Deze muzikale achtergrond verleent zijn optreden een zekere majesteit. Alleen bij zijn kruisiging zwijgen de strijkers – een subliem teken van het verlaten zijn.

De overige solisten – sopraan, alt, tenor en bas – treden op in de aria’s die de handeling onderbreken om het lijden te overdenken. De sopraan vertegenwoordigt vaak de "zuivere ziel" die Christus volgt, zoals in “Ich folge dir gleichfalls”, waar twee fluiten haar devotie in imitatie omlijsten. De alt belichaamt de gelovige, die reflecteert over dood en verlossing. Het “Es ist vollbracht!” is een van de emotionele hoogtepunten: de droefheid van de viola da gamba contrasteert met een fraai middendeel in majeur, waarin de overwinning op de dood wordt bezongen. De tenor- en basaria’s brengen daarentegen meer actieve of dogmatische overwegingen – van oproepen tot vertrouwen tot meditatie over schuld en genade.

Door deze afwisseling tussen vertelstem, personages en meditatieve aria’s schept Bach een passiedrama waarin woord en muziek voortdurend op elkaar reageren.

Najaar 2026: najaarsconcert Bachkoor Nijmegen. Datum, programma en meewerkenden worden later bekend gemaakt op deze site.

2027

Woensdag 24 maart, 19:30: Matthäus Passion, met Phion, in de Vereeniging, Nijmegen.

Najaar 2027: najaarsconcert Bachkoor Nijmegen. Datum, programma en meewerkenden worden later bekend gemaakt op deze site.