Concertagenda
Het Bachkoor Nijmegen treedt een aantal keren per jaar op. Veelal in De Vereeniging in Nijmegen en vaak met medewerking van een orkest, bijvoorbeeld Phion (Het Orkest van Gelderland en Overijssel), het barokorkest Utrecht Company of Music, of het barokorkest La Sorpresa.
Hieronder vindt u een overzicht van onze concerten die binnenkort plaatsvinden.
Jubileumconcert
Mezzo: Florieke Beelen
Tenor: Twan van der Wolde
Bas: Jaap van der Wel
2026
De muzikale rol van de solisten in Bachs Johannes-Passion
In Johann Sebastian Bachs Johannes-Passion (BWV 245) vormen de solisten het kloppend hart van het muzikale en dramatische weefsel. Hun stemmen dragen niet alleen het verhaal van Christus’ lijden, maar geven ook stem aan de gelovige die dat lijden aanschouwt en overdenkt. Bach verdeelt hun functies zorgvuldig tussen vertelling, drama en reflectie, waardoor elk stemtype een eigen theologische en expressieve betekenis krijgt.
De tenor in de rol van Evangelist is de verteller van het evangelieverhaal. In zijn secco-recitatieven met continuo ontvouwt zich het drama van zoals geschetst in Johannes 18 en 19. Zijn declamatie is levendig en retorisch, vol harmonische kleuren: scherpe dissonanten bij verraad, fraaie modulaties bij compassie. De Evangelist is geen neutrale commentator, maar een emotioneel betrokken getuige van het menselijk perspectief.
Daartegenover staat de bas als Jezus, wiens bijdrage meestal omlijst is door strijkers. Deze muzikale achtergrond verleent zijn optreden een zekere majesteit. Alleen bij zijn kruisiging zwijgen de strijkers – een subliem teken van het verlaten zijn.
De overige solisten – sopraan, alt, tenor en bas – treden op in de aria’s die de handeling onderbreken om het lijden te overdenken. De sopraan vertegenwoordigt vaak de "zuivere ziel" die Christus volgt, zoals in “Ich folge dir gleichfalls”, waar twee fluiten haar devotie in imitatie omlijsten. De alt belichaamt de gelovige, die reflecteert over dood en verlossing. Het “Es ist vollbracht!” is een van de emotionele hoogtepunten: de droefheid van de viola da gamba contrasteert met een fraai middendeel in majeur, waarin de overwinning op de dood wordt bezongen. De tenor- en basaria’s brengen daarentegen meer actieve of dogmatische overwegingen – van oproepen tot vertrouwen tot meditatie over schuld en genade.
Door deze afwisseling tussen vertelstem, personages en meditatieve aria’s schept Bach een passiedrama waarin woord en muziek voortdurend op elkaar reageren.
Najaar 2026: najaarsconcert Bachkoor Nijmegen. Datum, programma en meewerkenden worden later bekend gemaakt op deze site.
2027
Woensdag 24 maart, 19:30: Matthäus Passion, met Phion, in de Vereeniging, Nijmegen.
Najaar 2027: najaarsconcert Bachkoor Nijmegen. Datum, programma en meewerkenden worden later bekend gemaakt op deze site.