Monumentale Stabat Mater
Door Monique Meeuwisse
Maandag 24 juni 2002 – HET DUBBELCONCERT dat een prachtige uitvoering op donderdagavond omvatte van drie requiems en zaterdagavond een indrukwekkende uitvoering van het Stabat Mater van Antonín Dvorák, beiden in de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom, heeft de wedergeboorte van het Muziekfestival West-Brabant duidelijk bestaansrecht gegeven.
Voor beide concerten waren niet alledaagse, maar wel boeiende koorwerken gekozen. Voor de muziekkeuze van donderdag was het beroepskoor inderdaad dringend gewenst. Het Stabat Mater van Dvorák daarentegen kreeg juist zijn extra glans door de uitvoering door prima gekwalificeerde amateurkoren, namelijk het Concertkoor Bergen op Zoom en de Vereniging Bachkoor Nijmegen.
Sublieme werk
Dvorák is namelijk een Tsjechische componist die in zijn sublieme werk de warme emoties van het gewone volk vertaalt. De prachtige melodieën zijn eenvoudig en goed in het gehoor liggend, maar hebben een enorme emotionele zeggingskracht die rechtstreeks is voortgesproten uit het hart van de gewone man. Daarbij past dan ook het beste de zangkwaliteit van de goed muzikaal onderlegde amateur: puur, zonder kapsones en ook recht uit het hart. Door de eenvoud van koorklank, puur en ongekunsteld, wist de uitvoering van deze Stabat Mater het publiek dan ook bijzonder te ontroeren. Op zich was het daarnaast een bijzonder knappe prestatie om twee verschillende koren, die deze muziek grotendeels afzonderlijk hebben ingestudeerd, toch te conformeren tot één hecht gezelschap.
Dirigent Rob Vermeulen liet de grote groep van een kleine honderdvijftig man zeer eensgezind in een prachtige dynamische opbouw het werk zingen. Een melancholisch werk waarin het verdriet doorklinkt van de vader, Dvorák zelf, die net achtereenvolgens zijn drie kinderen verloren heeft.
Ontwikkeling
Een zeer verrassende bijdrage aan dit concert leverde de Bergse tenor en initiatiefnemer van het festival Alex Vermeulen. Zijn stem heeft een enorme positieve ontwikkeling doorgemaakt.
Ondanks de nog wat onnodige fysieke kracht straalde zijn stem vrij en ook weer ingetogen in het bewogen gezongen Fac me vere tecum flere. Alt Myra Kroese maakte door haar muzikaal inlevingsvermogen grote indruk in het intens en warm gebrachte Inflammatus et accensus. Ondanks het feit dat door een technische onvolkomenheid, een niet ontspannen glottis, enkele inzetten haperden.
Ook de bijdrage van sopraan Heleen Koele en bas Julian Hartman was net als in het eerste concert weer erg waardevol. Het grote enthousiasme van alle uitvoerenden was een enkele keer door de dirigent bijna niet te temperen. Zelfs de (beroeps)violisten van het overigens puik begeleidende Randstedelijk Begeleidings Orkest lieten zich in het afsluitende Quando corpus morietur door het enthousiasme meeslepen. Maar eind goed al goed, de dirigent bracht door adequaat optreden alle musici weer gelijktijdig thuis. Een ontroerende avond!
Gehoord: Stabat Mater van A. Dvorák in de Gertrudiskerk op 22 juni in het kader van het hernieuwde Muziekfestival West Brabant door het Concertkoor Bergen op Zoom, de Vereniging Bachkoor Nijmegen, het Randstedelijk Begeleidingsorkest en solisten olv Rob Vermeulen.