Print deze pagina

Recensie 17-4-2003

Een Johannes met passie en pit

Door MAARTEN JAN DONGELMANS

Recensie in De Gelderlander van 17 april 2003
n.a.v. uitvoering Johannes-Passion op woensdag 16 april 2003

In het Amsterdamse Concertgebouw laten ze vlak voor aanvang van concerten keihard een mobieltje afgaan, waarna een voice over verzoekt om die potentiële stoorzenders uit te zetten. Voor de Nijmeegse Vereeniging wordt zo'n vaste waarschuwing ook tijd. Deze woensdagavond klinkt tijdens de uitvoering van de Johannes Passion door het Bachkoor Nijmegen secondenlang een ringtone door de zaal. Vervelend, vooral omdat het in De Vereeniging sowieso allesbehalve rustig is. De uitvoerenden laten zich door de geluiden uit de zaal geenszins uit het veld slaan.

Deze door Rob Vermeulen geleide Johannes is er een met passie en pit. Het Bachkoor zingt robuust maar allesbehalve massief. De koralen klinken vanuit het hart en de felle turba-partijen bijzonder virtuoos. De kruisigingspartijen hoor je zelden zo energiek gezongen als hier het geval is. De liefdevolle, zorgvuldig uitgewerkte aanpak van de koralen bewijst dat dit koor na al die jaren nog steeds een passie voor Bach heeft. Een passie, die de zangvereniging begin mei ook in Leipzig, het Mekka voor alle Bachfanaten, gaat uitzingen.

Het Gelders Orkest met Rémy Baudet als concertmeester speelt lenig en met flink wat stuwende impulsen. De solistische bijdragen zijn voortreffelijk. Fluiten en hobo's, maar ook de cello van het continuo, laten in de aria's en elders voortreffelijke dingen horen.

Geen wonder dat de vocale solisten, waaronder twee invallers, zich ongeremd op hun lastige partijen kunnen storten. De sopraan Maja Roodveldt heeft niet veel te doen. Jammer eigenlijk, want haar tweede en laatste aria is een hoogtepunt. Wat een stembeheersing en vocale allure. Zaken die ook bij invalster José Scholten, alt, opvallen. De tweede invaller Nico van der Meel zingt de moeilijke tenoraria's licht van timbre. Aan het eind,van 'Erwäge' is zijn stem hoorbaar vermoeid. Marc Pantus portretteert een levensechte Pilatus. In het arioso nr. 19 met luit en viool daarentegen heeft hij hoorbaar moeite met zijn toonplaatsing. Frank Fritschy en Tom Sol leveren tenslotte knappe prestaties als evangelist en Christus.

Concert: Bachkoor Nijmegen o.I.v. Rob Vermeulen m.m.v. Het Gelders Orkest, Maja Roodveldt, sopraan, José Scholten, alt, Frank Fritschy, tenor/evangelist, Nico van der Meel, tenor, Tom Sol, bas/Christus, Marc Pantus, bas, lreen Thomas, luit, Wilma van der Wardt, gamba, en Dirk Luijmes, orgel.

Gehoord: woensdagavond in De Vereeniging te Nijmegen.